Bijeenkomst 25 maart 2014

Na een hartelijk welkom door de voorzitter werd de avond gestart met een demonstratie van de opstelling en aansluiting van de geluidsapparatuur en een spanscherm. Drie leden waren met kennisgeving afwezig. Eveneens werden enkele huishoudelijke punten doorgenomen. Deze avond kregen we series te zien van Bob Eijsberg en Max Joore.

 

 

Gestart werd met een serie van Bob Eijsberg: Beelden in Gees. Dit plaatsje ligt in het Zuid Oosten van Drenthe. Daar wordt elk jaar een beeldentuin ingericht. Deze serie gaf ons daar een impressie van. Vooraf had Bob zijn problemen die hij ondervond bij het maken van de series voor deze avond uit de doeken gedaan. Vooral het opnemen van de commentaarstem was met veel problemen gepaard gegaan. In het algemeen was de stem wel goed, alleen zat het probleem meer in de verhouding stem/muziek. De beelden waren erg mooi. Geadviseerd werd om meer gebruik te maken van de mogelijkheden van scherptediepte (diafragma), zodat de beelden “vrijer” van de achtergrond komen. Wees kritisch bij de keuze van de beelden. In het begin van de serie kon er meer met de wisseling van beeld/muziek gedaan worden. “Schirmfoto” is een handig digitaal programma waarmee je eenvoudig beelden van je scherm kunt maken. Handig bij bv. landkaarten. Let ook bij de overvloeiers op de lijnen in het beeld, kruisende lijnen komen niet prettig over. Met de muziekkeuze kon niet iedereen zich verenigen (speelsere muziek).

De tweede serie van Bob, De Hoge Veluwe, gaf ons een indruk van een serie beelden die daar waren geëxposeerd. De maker had plaatjes van bloemen en planten gebruikt als afscheiding tussen het ene en het andere kunstwerk. Niet iedereen was daar gelukkig mee. De titel van de serie legt meer een verband met het natuurpark dan met een kunstexpositie. Het is aan te bevelen enkele plaatjes, met vreemde storende objecten, te bewerken in een fotobewerkingsprogramma. De muziek lag prettiger in het gehoor dan bij de vorige serie. Alleen kan er beter gebruik van gemaakt worden bij de beeldwisselingen. Aan het einde had de maker andere muziek gebruikt. Dat paste minder goed bij de serie. Kom je een stukje muziek tekort, knip dan een deel uit het bestaande stuk (uit het middendeel) en plaats dat op een geschikte plek er tussenin. Zorg wel dat het begin en het einde van het muziekstuk op hun plaats blijven. Af en toe viel er een beeld weg, veroorzaakt door de techniek of een fout tijdens de montage? Het formaat 16x9 was een grote verbetering t.o.v. de 4:3 uitgave van een paar jaar geleden.

Zijn volgende serie had de titel: Bezoek aan Seattle. Bij het maken van de serie ondervond Bob bij het overvloeien een probleem (rare lichtval). Dat kan aan het overlappen van de curves liggen. Discussie hierover heeft weinig zin. Zoiets kun je helaas alleen vaststellen met het programma erbij. De muziekkeuze was niet erg geslaagd, probeer het eens met wat meer sprankelende muziek, was het advies. Een muziekstuk van E.S.Posthumus zou er misschien wel beter bij passen. Digitale foto's, wel of niet bewerken, kwam hierna ter discussie. Het is raadzaam dit wel te doen.

Na de koffiepauze kregen we een serie van Max Joore, De deur is open, te zien. Een fotoserie van een 20 tal zelfportretten (zwart/wit foto's) voor een BMK-wedstrijd is voor dit klankbeeld gebruikt. Een mooie, indrukwekkende serie, waar iedereen stil van werd. Maar niet iedereen is zo getalenteerd op dit gebied en derhalve moet dit een stimulans zijn voor de “minder getalenteerde AV-makers” onder ons, om door te gaan en zijn eigen series, met dit soort werkstukken voor ogen, te verbeteren. Ter informatie: de serie werd door de maker eerst als beeldverhaal vastgelegd, daarna werden tekst en muziek, na lang zoeken en afwegen, eraan toegevoegd.

Er was nog tijd voor een serie van Bob Eijsberg: Op de grens van land en zee. Ook hier deed het verschijnsel zich voor: wegvallende beelden en haperende overvloeiers. Omdat de series bij Bob thuis wel goed draaiden, kwamen we tot de conclusie dat de oorzaak gezocht moet worden in de techniek. Hierover werd ruimschoots gediscussieerd, zeker niet eindeloos, maar moeilijk te verwoorden. De conclusie was: schrijf je bestand weg in de resolutie waarin je afspeelt en nog beter speel af met je eigen apparatuur. De titel en het openingsbeeld waren minder juist gekozen. Neem een van de plaatjes van de kuststrook en zet de titel op de scheidingslijn van strand en zee. Gebruik bij het zoomen de verschillende gereedschappen om demping van de zooms te realiseren. De wens werd uitgesproken om dit soort instructies aan het papier toe te vertrouwen. Dit is bijna ondoenlijk, maar wel zou op een avond, met een pc en beamer, zoiets uitgelegd kunnen worden! Geluidsband eventueel aanpassen: in de duinen mag je nog best meeuwen en zeegeruis horen, maar wel minder hard als op het strand.

Tot slot werd nog de serie, In Memoriam, van Max Joore gedraaid, een herinnering gemaakt bij het overlijden van zijn schoonmoeder. Een zeldzaam mooie serie die indrukwekkend over kwam. Onze complimenten voor deze prachtige serie. Hierna werd de avond afgesloten door de voorzitter. De volgende samenkomst is dinsdagavond 22 april 2014.

Arie Oostdijck

Voor meer informatie Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Copyright