AV Dag 2012

Om 11 uur zal het spektakel beginnen, maar al ruim voor tienen beginnen belangstellenden te arriveren in het gezellige ontmoetingscentrum De Veldkei. Ze hebben dus kennelijk geen hinder ondervonden van de wegomleggingen rond Havelte. De koffie staat klaar. Nog vroeger is Jan Roeleveld met zijn hulptroepen al gearriveerd om te zorgen dat alles voor het presenteren van de series klaar staat.

Je bent altijd weer benieuwd hoeveel bezoekers er op ons festival af zullen komen. Het begint goed. Zo goed zelfs, dat we gaan twijfelen of de ruim 100 stoelen die staan te wachten wel voldoende zullen zijn. We zetten alvast maar een aantal extra stoelen klaar.

Het dagprogramma bestaat uit drie sessies met daartussen ruime pauzes. In het prima ogende programmaboekje is duidelijk te zien hoe deze dag zal gaan lopen. Van de pauzes wordt druk gebruik gemaakt om de gedraaide series te bespreken, om elkaar weer eens bij te praten, om …
Omstreeks vier uur zal de dag afgesloten worden. Of dat lukt zal de vraag zijn want er zullen zo´n veertig series gedraaid worden vandaag. Maar met een man als Jan Roeleveld achter de tafel zal dat zeker lukken. De voorbereidingscommissie, bestaande uit de heren Henk Hageman, Arie Oostdijck en Rolf de Ruiter, bijgestaan door Arend Veltkamp, Gerrit Hof en Bob Eijsberg, hebben het niet gemakkelijk gehad bij de selectie. We gaan beginnen. Telefoons uit alstublieft, tenminste als u algemene afkeuring wilt voorkomen, zo suggereert Henk Hageman.

Na de intro met prachtig gekleurde heidevelden, grazende schapen en een zwevende hond, begint het echte werk: A Cancao do Mar van Arend Veltkamp, Illusions van Arnold vd Kamp, Bloemen en planten in de dierentuin van J.B. vd Werf, Groningen Waterland van Ron Mulder, Mediahafen Dusseldorf van PFW van Raaij, Eiland van Geert A Loer, Diepvriesvis van Rolf en Jeannet de Ruiter, Someone loves me van Liseth Schoutsen, Geef de kinderen van Ad van Breugel, Is liefde oorlog van Arie Oostdijck, Simentirie van Piet Bakker, Dort op stoom van Jan vd Schans, The oil experiment van Jan Snijder en Ton Scheerhorn, Aanval van Manja Knoop-Murris komen achtereenvolgens over het scherm, ingeleid door of Arie Oostdijck of Rolf de Ruiter.

Het publiek reageert enthousiast. Na elke serie klinkt een welgemeend applaus. Wat zijn de makers in de weer geweest. Sommigen op vakantie, anderen dicht bij huis of zelfs in huis. Wat is er vaak met succes gezocht naar passende muziek. In de lunchpauze klinkt een gezellig geroezemoes. Het is druk. Zoveel bezoekers hebben we nog nooit gehad. Zou in deze eerst sessie ook de serie zitten die de publieksprijs zal krijgen - vond jij die serie toch niet wat aan de lange kant-wat was die muziek goed gekozen - … Een ding is duidelijk, men heeft genoten.

De commissie heeft besloten een aanmoedigingsprijs uit te reiken voor de interessantste serie van diegenen, die voor de eerste maal naar ons festival hebben ingezonden. Deze prijs zal worden uitgereikt meteen na het draaien van die serie. Nou dat is nog niet gebeurd. Precies op tijd begint de tweede sessie. De zaal is nog voller. Er was gelukkig nog ruimte voor extra stoelen.

Wat krijgen we te zien: Viswedstrijd van Karel J. Maaswinkel, Vergankelijkheid van Gerard van Meel, Dansende orchideeën van Bert Barelds, De Hoge Veluwe, een park vol kunst van Bob Eijsberg, IJzige verhalen door Jeanne Assendelft, De kortste serie van deze dag Lichter van Stan van Dongen Africuzzi van Theo Eichhorn, Kunst van staal van Ruud Assendelft, Meditation van Jan Tuinman, Aurora van Ben de Hond, Beelden in Babberich van Piet Luitwieler, En hij zag dat het goed was van Andre Hartensveld, Door de jaren heen van Bas Versteeg, Confucius China Light Festival van Bert Siebring en Lente impressie van Jos Ketelaar.

Het loopt allemaal uitstekend en op zo’n schitterend scherm komt alles natuurlijk nog beter uit. Een enthousiaste zaal laat elke keer weer blijken te genieten van het gebodene. Wat kan een serie aan waarde winnen door een gesproken tekst. Lang niet iedereen durft zich daar aan te wagen. Deze dag zijn er vier van de veertig die hun serie nog beter hebben gemaakt door er een tekst bij in te (laten) spreken.

Na de theepauze blijken er nog meer stoelen nodig te zijn. Waarom zou die man daar nou een gitaar mee naar binnen hebben genomen. We zullen het wel zien, we zullen het wel horen. We gaan weer beginnen. Achtereenvolgens zien we: De Heer van het hunebed van Max Joore, Slotscenes van Henk Hoedemaekers, Zonsondergang in de duinen van Merzouga van Piet Westerveld, The Unspoiles Islands van Gerrit van Harreveld, Verdwenen vakmanschap? van Gerrit Hof, ’t Autootje van Hans Vermaas, Dit mag nooit meer gebeuren van Piet Huijgens, Carrara van Harry Bennink, Op grote hoogte van Evert en Cisca Abspoel en Thorn, de parel van Limburg. En deze laatste serie van J. de Kievit krijgt de aanmoedigingsprijs. Gefeliciteerd.

Hoewel er nog één serie geprogrammeerd staat, wordt iedereen nu al verzocht het stembriefje voor de publieksprijs in te vullen. Na wat gezoek in het programmaboekje en het lenen van een pen van de buurvrouw is een en ander snel voor elkaar. De man met de gitaar, Luuk Pieters, hier in Drenthe heel bekend om zijn optredens met zelfgeschreven liedjes in het Drents, staat inmiddels met 2 dames klaar om wat over zijn dorp, Mooi Oavelt, te vertellen, te zingen. Het dorp is sterk veranderd. Hij verwoordt het zo:

Mien dorp mooi Oavelt wat is er gebeurd
Waor bint mien mooie beelden toch gebleven
Er is een C1000 mit veul nejbouw der veur
De neije tied hef zo veul meer te geven
Maar mien dorp, waor bej toch gebleven

Tijdens het lied draait ook de av-produktie gemaakt door Max Joore. Die laat in beelden zien wat Luuk Pieters in zijn lied bedoeld. Wat een boeiende combinatie, live-geluid bij een av-serie. Het publiek waardeert dit laatste onderdeel dan ook met een zeer enthousiast en langdurig applaus.

Alle deelnemers worden nu naar voren gevraagd en krijgen een roos en een certificaat van deelname uitgereikt.
Tot slot wordt de winnaar van de publieksprijs bekend gemaakt. Het is de serie De Heer van het Hunebed gemaakt door Max Joore. Het was een geweldige dag zowel voor de organisatie als voor het publiek en met dank aan Jan Roeleveld wordt deze geslaagde dag afgesloten.

Max Joore

Voor meer informatie Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Copyright