AV Dag 2009

Als we om 11 uur beginnen, is de zaal goed gevuld. Ik tel ongeveer 90 bezoekers. Op het scherm kan iedereen zien hoe de 30 inzendingen zijn verdeeld over de drie shows. Dat is heel prettig.

Arie Oostdijck opent de dag en vertelt waarom we in Meppel zijn en niet in De Magneet in Hoogeveen. Er komt een nieuwe Magneet en daar kunnen we overdag beslist niet projecteren. De architect hield van licht en heeft zoveel glas bedacht, dat het gebouw niet of zeer moeilijk te verduisteren is.


Natuurlijk wordt door Arie de technische revolutie op AV-gebied aangehaald. Dat het daarom verstandig is om je bij een club aan te sluiten, waar je dan gezamenlijk over die soms ingewikkelde problematiek kan praten.

We beginnen met de INTRO. Bob Eijsberg/Max Joore en Gerrit Hof tonen alle leden van de Drentse AV-groep. Die leden zijn zo druk bezig dat de mens achter de camera niet te zien is.

De tweede serie is van Hans Vermaas. STEM VAN HET WATER. Naast de beelden verschijnt een gedicht. Ik bemerk dat ik meer een lezer ben en kom daarom niet goed aan het bekijken van de beelden toe.

CAFÉ BILJART is gemaakt door Ad van Breugel. We zien twee biljartende vrienden waar Toon Hermans over zingt. Ik bewonder Toon zeer en daarom spreekt de serie mij meteen aan. De beelden voegen net nog dat extraatje toe.

IMPRESSIE VAN DE GRAND CANYON van Jan van der Schans. Door veel te “zoomen” probeert Jan de serie meer vaart te geven. Wat ik me van de serie heel goed herinner is het beeld van een vrouw die uit een raam naar buiten kijkt.

NATUURKUNST IN DRENTHE door Arie Oostdijck. Gerrit Hof, de inleider van de volgende series en Arie hebben gereageerd op een verzoek van de Stichting Natuurkunst Drenthe een presentatie te maken over hun jaarlijkse “kunstwandeltocht”. Van de vorige vier jaar kregen ze beelden van de Stichting. Die beelden waren duidelijk niet gemaakt met de bedoeling er later een serie van te maken. Toch een interessant geheel.

ISLAND ER LAND DITT door Bert en Berta Siebring. De beelden worden begeleid door 2 muziekstukken uit IJsland. Na het instrumentale deel volgde het lied: “IJsland mijn land” De serie werd hier sterker. Het lied werd zacht gezongen en daardoor kregen de beelden meer aandacht.

DE HARZ van Johan van der Werf. Wat wint een serie toch veel als er gesproken tekst in voorkomt. Heel bijzonder vond ik dat begin en eind van de serie uit dezelfde beelden bestond.

LA BOCA van Theo Eichhorn. Een volledig authentiek gebleven havenwijk in Buenos Aires komt in beeld. Meteen boeiend door de gesproken tekst. Ook door de muziek, die zo wordt gebruikt dat de beelden de hoofdzaak blijven.

DE ZIJKANT VAN EUROPA door Herman en Greetje Benning. Sterk om alleen gebruik te maken van natuurgeluiden. Geweldig geluk dat je net de meeuw kon fotograferen met dat fotokaartje in de bek. Iets minder geschreeuw van de meeuwen had ik niet erg gevonden.

Tijdens de lunch was er natuurlijk heel wat te bespreken. Na de lunchpauze beginnen we weer met de Intro. Nu is echt de man achter de camera te zien. Leuk idee. We bekijken dan de GORGES DU VERDON van Harry Bennink. Gelukkig weer iemand die wat vertelt bij de beelden. Namen van dorpjes verschijnen af en toe ook op het scherm. Schept duidelijkheid. Ik ervaar dat als prettig.

RUA REIDH LIGHTHOUSE van Ria Vet. Het sfeervolle lied is een goede keus bij de beelden. Het onscherpe beginbeeld zie ik nog zo weer scherp worden.

OUDE LIEFDE ROEST NIET van Piet Luitwieler. Na een schitterende beginzoom begint de muziek te vertellen bij de roestige beelden. De serie is kort. Ik had nog wel wat langer willen kijken. 

VOORJAAR IN DE GRAFELIJKHEIDSDUINEN van Dirk Vet. Door een heel goede muziekkeus is een gesproken test overbodig geworden. De muziek leidt ons als het ware langs de beelden.

PROCESSIE IN BELGIË door Stina Kullberg. De zwartrode achtergrond onder de beelden is heel boeiend. Ter ere van wie werd deze processie gehouden? Hadden de schilderijen me daarover iets moeten vertellen?

HOLOCAUST MONUMENT BERLIJN door Peter van Raaij. Grijze blokken. De avondopamen zijn door de schaduwvorming interessanter. De mensen die aan het eind van de serie te zien zijn versterken het geheel.

IJSSCCULPTUREN van Rolf de Ruiter. Muziek en beeld horen als vanzelfsprekend bij elkaar. Dat betekent dat Rolf een goede keus heeft gemaakt. De hele serie is ingekaderd met een zwartwit lijst. Het wit had in de loop van de serie wel wat minder sterk kunnen worden.

LANDGOED KONINGSHOF door Ruud Assendelft. Door begin en eindbeeld, het landschap, zien we waar de beelden van de bloemen gemaakt zijn. Vogelgeluiden begeleiden het geheel.

DE FAMILIE ZWAAN van Tine Donleben. Voor mij een van de boeiendste series. Begeleid door de gesproken tekst volgen we de gebeurtenissen in een zwanengezin. Het zal maar zo voor je huis gebeuren. En je zal het maar zo consequent volgen.

WANDELEN ROND HET MEERFELDER MAAR van Jan Tuinman. Beelden van een vroege nevelige wintermorgen tot het moment dat de zon door gaat breken. Veel totaalopnamen. Wat details zouden het geheel misschien nog boeiender hebben kunnen maken.

Na de theepauze begint om 14.40 uur de laatste sessie met AQUABUBBLEBALLET van Max Joore. Zijn drie kleinkinderen dansen in drie grote plastic ballen over het water van een gracht in Meppel. Een vrolijk geheel.

BEELDIG OOTMARSUM door Gerrit Hof. Er is veel te zien in Ootmarsum en zoals de titel al aangeeft veel beelden. Al luisterend naar Gerrit kijken we rond.

ONBEKENDE KANTEN VAN WILDE PLANTEN van Jos Ketelaar. Boeiende beelden bij een heel goed gekozen muziekje. De vogelgeluiden versterken het geheel. In het middendeel zou de muziek wat minder volume mogen hebben.

VLOEDLIJN van Ben de Hond. De heel rustige overvloeiers passen uitstekend bij de muziek. Heerlijke serie.

VERBODEN LIEFDE van Piet Huijgens. Zwartwitbeelden. Een grijze schim op weg in smalle straatjes. Piet bouwt de spanning op tot het meedogenloze einde. 

NATUUR IN NEDERLAND door Piet Westerveld. Met korte duidelijke overvloeiers zien we dat Nederland gelukkig nog heel wat aan natuur te bieden heeft.

LASSEN VOLCANIC NATIONAL PARK door Will en Thea Kuiper. Aan het begin zien we een tekst op het scherm. Hierdoor komen we te weten waar we naar gaan kijken. Een invloei op een echte landkaart, gelukkig niet op een computerbeeld van Google Earth, completeert de tekst. De beelden van bloemen laten ook altijd iets van het landschap zien. Daar is over nagedacht.

IJSBEELDEN van Dick Rengelink. IJsbeelden met een bijbelse achtergrond. Horizontale, vertikale en vierkante beelden wisselen elkaar af. Wat vormen ijs en licht toch prachtige kleuren.

VROUWSCHAPPEN door Wil Friesen en Leo Coppens. Een bijzondere serie. Analoge beelden zijn gedigitaliseerd en vervreemd. Op een gegeven ogenblik realiseer je je dat het beeld steeds smaller wordt. Bijzonder idee.

THE TURQUOISE TRAIL van Jan Roeleveld. Rustig zien we de beelden langs komen. Beelden van vroeger. Zwartwit. Door de gesproken tekst weten we precies waar we aan toe zijn. Wat voegt dat toch veel toe. In een van de laatste beelden kleurt een halssieraad turquoise op. Boeiend einde van de serie.

Aan het eind van deze weer goed geslaagde AV-dag worden alle deelnemers naar voren gevraagd. Zij ontvangen een roos en een oorkonde als dankt voor hun deelname en een warm applaus van het publiek. Als slot wat gedachten die vandaag bij me opkwamen: Series volgen elkaar snel op en daar beginnen we al aan te wennen. Als er door spraak of tekst op beeld uitleg gegeven wordt, maakt dat een serie eigenlijk altijd boeiender. Maak je beelden met muziek, die je werkstuk boeiender moet maken, of wil je ons naar muziek laten luisteren onder het genot van bijpassende beelden. Bij het gebruik van Google-earth landkaartjes zet ik mijn vraagtekens. In-, uitzoomen en pannen moeten een duidelijk beelddoel hebben. Anders moet je overwegen het maar niet te doen.

Natuurlijk danken we de vele donatie's van goede gevers. Al met al, het was weer een geweldige AVdag met boeiend werk in een zaal waar een ieder goed zicht had op de projecties, met veel applaus, en met veel gezelligheid in de verschillende pauzes. Tot volgend jaar!

Max Joore.

Voor meer informatie Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Copyright